Headspaces' fire tips til bekæmpe eksamensangst

Headspace hjælper i kampen mod eksamensangst

Tal med nogen

Når du sætter ord på din eksamensangst, bliver angsten oftest mindre, og det hjælper dig til at forstå, hvorfor din eksamensangst er opstået. Det kan også hjælpe dig at finde måder at håndtere den på.

Når du taler med andre, kan det være, du finder ud af, at du ikke er alene om at være angst for gå til eksamen. Det kan være alt fra en medstuderende, en ven, familien, en studievejleder eller en frivillig i headspace, som kan være god at gå i dialog med.

 

Sæt ord på angsten

Hvis du ikke føler dig sikker i at fortælle om din eksamensangst til nogen, kan du også prøve at skrive dine følelser ned inden din eksamen.

Beskriv din angst ved at skrive ned med papir og blyant, hvordan du har det, hvad du føler osv. Det kan også lette på angsten. Et forsøg med 9. klasses elever i USA viste, at dem, der beskrev deres angst på et stykke papir inden en eksamen, følte mindre angst i eksamenssituationen end de elever, der ikke skrev ned på papir.

 

Pas på dig selv

Husk at spise og sove ordentligt og få frisk luft og motion inden din eksamen. Dette gælder både lige op til din eksamen, men også for de dage, som du bruger på at læse til eksamen. Din psykiske tilstand, hvad du er i stand til at håndtere psykisk, og dine indlæringsevner går hånd i hånd med dine spise- og søvnvaner. En fast døgnrytme, hvor du får den søvn, du har brug for, frisk luft og en sund og varieret kost, er en del af grundlaget for dit psykiske velvære. Jo bedre du og din krop har det, jo bedre kan du bekæmpe din eksamensangst, og jo bedre kan du præstere.

 

Søg hjælp

Du kan få hjælp til at håndtere din eksamensangst hos en række forskellige tilbud heriblandt headspace. Du kan besøge dit lokale headspace direkte fra gaden, og du behøver ikke at bestille tid eller ringe, før du kommer forbi. Du kan komme direkte fra gaden eller chatte med headspace.

 

 

Du kan læse meget mere på hjemmesiden www.headspace.dk.

)