Har du svært ved at stå op om morgenen?

Er dit værste mareridt et vækkeur der ringer? 

Det kan være forfærdelig svært at komme op hver evig eneste morgen - især i de mørke vinterperioder. Vækkeuret ringer, vi bliver forskrækkede og forstyrrede i vores dejlige søvn, og hvis det så endda er mørkt udenfor, har man allermest bare lyst til at vende sig om og sovere videre.. men det går jo ikke når man har studie at vågne op til!

Så hvis du har svært ved at komme op om morgenen, så er det en god idé at læse videre.

 

Vågn til blide toner

Det kan være en god idé at, at indstille uret eller mobilen til at ringe med dejlige og rolige toner. I stedet for at vågne brat af en voldsom hyletone, opfatter vi langsomt de blide toner mens vi sover og på den måde vågner kroppen mere naturligt. Er du en af dem, der sover rigtig tungt, så sæt eventuelt alarmen til gradvist at spille højere og højere. 

 

Drop snooze-knappen

Det er så dejligt at trykke på snooze og lige få 5 minutters ekstra søvn, men i virkeligheden er det rigtig dårligt for dig, din krop og især din hjerne, da du vil få et forstyrret søvnmønster og dermed forstyrret koncentrationsevne i løbet af dagen.

 

Læg alarmen langt væk

Hvis du er en af dem, der hurtigt falder i søvn igen efter alarmen har ringet, hvis det måske er lidt mørkt uden for, så kan det være en god idé at lægge alarmen i den anden ende af soveværelset. På den måde skal du op og rejse dig for at slukke den, og det gør det langt nemmere at blive oppe - både fordi man allerede er ude af sengen, og fordi man automatisk er blevet en smule mere frisk af at have bevæget sig. 

 

Køb et wake-up light

Når det er vinter, bliver rigtig mange mennesker lidt mere sløve i det - og det starter selvfølgelig hver morgen når man vågner i mørket.. Et wake-up lys er en lampe, der giver en dejligt og roligt lys i værelset, og kan indstilles til at tænde gradvist som du skal til at vågne. Det er eftersigende en af de sundeste måder at vågne på. 

 

Få nok søvn

Det er altid lidt sværere at komme op om morgenen, vinter eller sommer, hvis man er gået sent i seng. Så husk at få nok timer under dynen! 

 

Gør det til en vane

Alt er meget meget lettere, hvis bare det er noget man er vant til. Få en god døgnrytme, kom ind i en god rutine og sørg for at gå i seng nogenlunde samtidig hver nat. Så ved kroppen også nogenlunde, hvornår den skal vågne og bliver ikke så stresses af vækkeuret om morgenen. 

 

Er det bare helt håbløst for dig at komme op om morgenen?

Så anskaf dig et aktivitetsvækkeur! De findes efterhånden i mange forskellige afskygninger, blandt andet slukker nogle ure kun efter du har trykket et bestemt sted eller løst en kode og sågar rejst dig op for at fange det! Det burde kunne få enhver ud af fjerene! 

 

 

 

 

 

)