Livet som studerende er ret fedt! Liiiiige indtil vi rammer eksamensperioden...

Få en god eksamensperiode!

Bliver du ramt af panik, når eksamensperioden rammer, og har du svært ved at nyde livet indtil sidste eksamen er overstået? Eksamensperioden er ikke ligefrem et af årets højdepunkter, og vi har derfor lavet en guide til, hvordan den kan gøres lidt bedre, så du også kan nyde livet, mens du læser til eksamen.   

 

Læseplan = Frihed

Det lyder super kedeligt, men en læseplan kan hjælpe dig med at få struktur over din læsning. Den giver dig overblik over, hvad du skal nå, og hvornår du skal fokusere. Det bedste er, at du undgår at være i eksamens-limbo, hvor du hele tiden føler, at du skal lave noget eksamensrelateret. En læseplan giver dig nemlig mulighed for at lægge nogle frie dage/timer ind, hvor du kan hygge dig med venner eller bare se lidt Netlix.

Brug dine venner

Mange ser eksaminer som en konkurrence med studiekammeraterne, og man kan derfor hurtigt lukke sig om sig selv, når man læser. Det er en skam, for det giver ofte højere karakterer at læse op sammen med andre. Man kan få hjælp til det, man har lidt svært ved, og når man selv hjælper andre, får man en mulighed for at forklare teorier og indøve pensum - og så er det jo bare 10 gange hyggeligere at sidde sammen med nogle og læse op end at lukke sig inde på læsesalen alene. 

 

Find et godt eksamens spot

Et godt eksamens spot kan have stor betydning for din koncentration, din komfort og din generelle læselyst. Sørg for at have et område i din lejlighed hvor du kan koncentrere dig, og hvor du sidder godt. Hvis der er for mange distraheringer i lejligheden, så find evt. en cafe der har et passende støjniveau, gode siddepladser, WiFi og strømstik. Er du hardcore og tager hele perioden på læsesalen, så find et godt sted med masser af lys og væk fra toiletter og døre, hvor der ofte er meget uro.

Ingen eksamen uden snacks

Snacks er nærmest en obligatorisk del af eksamen, og man skal aldrig gå ned på snacks! Overvej dog at skifte matadormixen ud med lidt sundere alternativer som mørk chokolade, dadler, mandler og æbler. Det hjælper på koncentrationen, når kroppen er ladt op med energi, men for meget dårlig sukker giver kortvarige energiboosts, så man hurtigere bliver træt. 

Husk pauser!

De fleste bliver mere effektive, når de holder pauser. Det behøver ikke være lange pauser, bare 5 min. kan gøre det. Det allerbedste er, hvis du kan komme ud og få noget luft. Gå f.eks. ned for at hente kaffe på din lokale kaffebar, snup en kort løbetur eller hør nogle venner, om ikke de vil med på en gåtur rundt om bygningen eller over i parken. Et afbræk fra eksamen i ny og næ hjælper meget på din hjernes evne til at optage information og tænke kreativt!

Fejr det!

Når du har overstået din eksamen, er der ikke mere at gøre. Husk, at du har gjort dit bedste! Nyd at din eksamen er overstået og tillad dig at koble fra sammen med dine studiekammerater, uanset om I skal fejre det eller drikke sorgerne væk. Det vigtigste er, at du lægger den overståede eksamen bag dig, så du kan værdsætte livet i månederne op til næste eksamensperiode. 

Forkæl evt. dig selv med en lille "belønning" for at være kommet godt igennem eksamen med nye fede gadgets eller en lækker massage

)