5 tips til at undgå at blive ramt af den berygtede vinterblues

Lige så fantastisk som Danmark kan være om sommeren, lige så mørkt og koldt kan her være om vinteren. Men frygt ej, vi har samlet 5 gode råd til, hvordan du kan komme godt igennem vinteren uden at blive ramt af den klassiske vinterblues.

 

Sov! Men sov rigtigt!

Det lyder jo egentlig ret godt! Men du skal ikke bare sove, du skal holde gode søvnvaner... Jep, det lyder måske lidt voksent og hokus pokus, men det har en stor effekt. De fleste oplever ofte at blive mere træt i vinterhalvåret, og sover derfor meget og ofte. Men søvn avler søvn, og det gør dig faktisk mere træt at sove hele tiden. Skab i stedet for nogle søvnvaner, så du står op og går i seng på ca. samme tid hver dag, da det vil forbedre din søvn og træthed.

Sørg for at få så meget dagslys som muligt, så ofte du kan!

Dagslys har en stor effekt på dit helbred, og der skal ikke meget til for at gøre vinteren bare en smugle nemmere. Tag cyklen på arbejde, gå en tur i din frokostpause eller stå af bussen et stop tidligere end du plejer. Det er de små lysglimt, der tæller!

Smut en tur i sportstøjet

Motion har et videnskabeligt belæg for at hjælpe på humøret, idet sport og motion udløser endorfiner, som er en slags naturlig lykkestof. Sørg derfor for at dyrke motion et par gange om ugen og gerne udenfor i den friske luft. Så kan du også spise et stykke kage med god samvittighed senere på dagen. 

Trænger du til lidt ekstra motivation finder du massere af rabatter til løbetøj lige her.  

 

Spis sundt og varieret

Selvom det måske lyder kedeligt, skal du huske at spise sundt og varieret i løbet af vinter halvåret. Det skyldes, at vi får rigtig mange af vores vitaminer og mineraler i vores kost, og de kan altså gøre det lidt nemmere at komme igennem vinteren. I øvrigt er kosten med til at påvirke styrken af dit immunforsvar, og en sund kost kan derfor også holde sygdomme på afstand. 

Er det svært at finde interessen for madlavning, så prøv at invester i nye lækre køkkenredskaber, der gør det både nemmere og sjovere at bruge tid i køkkenet. Udnyt dit ISIC kort of spar 10% på alt fra KitchenTime og Rosti Mepal.

Omgiv dig med fantastiske mennesker

Selvom du måske hellere vil hjem og ligge under dynen end ud at drikke kaffe med dine ven, så kan det hjælpe at trække sig op og takke ja alligevel! Det hjælper nemlig på vores humør at tilbringe tid sammen med mennesker, som vi holder af. Har du svært ved at tage dig sammen til at være social, så lav en fast aftale med nogle venner. Det kan være en madklub, hvor I ses et par gange om måneden, en løbeklub eller en fast aftale om at tage en tirsdags øl på en lækker bar.

Gør vinteren lidt sjovere og udnyt at I som studerende kan få rabat på et hav af fantastiske oplevelser

 

)